Haluaisitko kasvattaa myyntiäsi sillä, että asiakkaat tuntevat ja löytävät brändisi suoraan? Haluatko oppia miten saat liiketoimintaasi paremmin näkyville ja asiantuntijuuttasi tunnetummaksi? Entä tiedätkö kuinka saisit liiketoimintaasi ja osaamistasi näkyviin mediaan jopa aivan valtakunnan kärkeä myöten – oli kyseessä printti- tai digimedia, televisio tai radio?

Ansaittu, eli toimituksellinen medianäkyvyys on lähes poikkeuksetta uskottavampaa kuin maksettu mainos. Toimituksellisia sisältöjä ovat esimerkiksi erilaiset uutiset, yritys- tai henkilöjutut, reportaasit ja haastattelut – eli erityyppiset toimittajan tekemät journalistiset sisällöt. Ansaittu medianäkyvyys on tiedottamisen tärkein tavoite ja lähes aina myös kustannuksiltaan edullisempaa kuin perinteinen markkinointi. Medianäkyvyys vaikuttaa myönteisesti siihen minkälainen mielikuva organisaatiosta syntyy julkisuudessa, ja se auttaa vahvan yritysimagon rakentamisessa. Se on tehokas keino erottautua kilpailijoista ja alan muista toimijoista, ja saada oma ääni kuuluviin maailman infotulvassa.

Pelkästään yhdellä toimituksellisella artikkelilla voi olla yrityksen brändin rakentamisen kannalta vahvempi merkitys kuin monella muulla markkinointitoimenpiteellä yhteensä – ja toisin kuin jopa kymmeniä tuhansia euroja maksava mainos, toimituksellinen juttu ei maksa organisaatiollesi mitään. Taitavalla mediaviestinnällä voit saada mediassa läpi jopa kymmeniä juttuja vuodessa ja säästää näin valtavan määrän euroja, jotka muuten olisivat kuluneet vähemmän tulokselliseen markkinointiin.

Haluaisitko tietää, kuinka juuri sinä saisit liike- tai muusta toiminnastasi kertovan toimituksellisen näkyvyyden osumatarkkuuden nousemaan ja uutisesi läpi medialle?

Tervetuloa oppimaan, mistä mediatiedottamisessa todella on kyse! 

Nyt on aika paljastaa runsaan medianäkyvyyden salaisuudet – Mediatiedotuksen Master Class järjestetään taas 25.1.2024!

Tämä koulutus sopii tiedottajille, viestintäpäälliköille, muille viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille sekä kaikille niille liike-elämän osaajille, joiden tavoitteena on entistä laajempi näkyvyys toimituksellisessa mediassa. Koulutus soveltuu myös henkilöbrändin kehittämisestä kiinnostuneille.

Valmennuksen teemoina ovat muun muassa mediaviestinnän suunnittelu ja uutiskulmien rakentaminen sekä toimivan pressitiedotteen laatiminen. Päivän aikana käsitellään myös mediaviestinnän muita moninaisia keinoja ja perehdytään erilaisiin poikkeus- ja kriisiviestintätilanteisiin median kanssa. Valmennuksessa käsitellään myös sitä, miten onnistunut haastattelutilanne ja ylipäänsä hyvät mediasuhteet rakennetaan. Tärkeänä osana koulutusta ovat myös mediaviestintätyön prosessit ja oikeanlaisen mindsetin tärkeys. Lisäksi tarkastellaan medianäkyvyyden mittaamista ja tulosten hyödyntämistä. Päivän teemoihin kuuluvat myös kansainvälisen mediatiedotuksen perusteet. Näitä kaikkia käsitellään pintaa syvemmälle, ja kokeneet kouluttajat jakavat ammattisalaisuuksiaan ja best practices -vinkkejään konkreettisten esimerkkien kautta. Master Class -päivän aikana opit, kuinka juuri sinun organisaatiossasi voidaan hyödyntää näitä oppeja maksimaalisesti!

Opit muun muassa:

  • kuinka laadit erinomaisen lehdistötiedotteen
  • millä muilla keinoilla toimittajia kannattaa lähestyä
  • kuinka ajoitat ja kohdennat tiedotteesi oikein
  • mitä jakelukanavia voit käyttää lehdistön kontaktoimiseksi
  • kuinka mediatiedotusta kannattaa ennakoida ja suunnitella
  • millaiset aiheet ylittävät uutiskynnyksen
  • millaiset aiheet eivät ylitä uutiskynnystä
  • miten kannattaa toimia haastattelutilanteessa
  • kuinka toimia lehdistön kanssa mainehaitan uhatessa tai kriisiviestintätilanteessa
  • mikä voi olla pielessä, jos medianäkyvyys jää saavuttamatta

Voit tutustua tarkempaan aikatauluun ja ohjelmaan alempana tässä tekstissä.

Tilaisuus pidetään tyylikkäässä Pellavalounge -penthousessa Tampereen keskustan kattojen yllä. Koulutuspäivään kuuluu laadukas ja yksilölähtöinen valmennus. Lisäksi hintaan kuuluvat herkullinen lounas sekä mahdollisuus jäädä pureskelemaan päivän oppia kuplivaan After Class -tilaisuuteen seminaaripäivän päätteeksi.

Pellavalounge sijaitsee osoitteessa Erkkilänkatu 11, Tampere. Tila on 10 minuutin kävelymatkan päässä Tampereen rautatieasemalta, ja sinne pääsee myös hyvin autolla – pihalla ja kadunvarsilla on runsaasti pysäköintitilaa.

Edellisen Master Class -päivän osallistujapalautteita

Edellinen Mediatiedotuksen Master Class järjestettiin toukokuussa 2023. Päivän aikana opittiin tuloksellisen mediatiedottamisen ja tehokkaan brändiviestinnän kirkastamisen saloja, ja saimme erittäin myönteistä palautetta valmennuksesta. Tässä muutamia poimintoja:

  • “Koulutus oli juuri sitä mitä odotin ja mitä oli luvattu, täyttä tykitystä koko päivä! Asiantuntevat kouluttajat, jotka todella tiesivät mistä puhuivat. Esimerkit toivat konkretiaa tiedon tueksi. Hienoa, että sisällössä oli huomioitu myös osallistujien erityistoiveet. Tästä päivästä jäi paljon viemistä omaan työhön, suuret kiitokset!”
    Katriina I. / Visit Tampere

 

  • “Koulutus oli hyvä ja palveli kohdeyleisöä! Mielestäni kaikki taustasta riippumatta pääsi hienosti matkaan mukaan. Sain päivän aikana hyviä vinkkejä ja opin paljon uutta! All in all, loistava valmennus! Jutta ja Jaakko, olette huikeita – kiitos!”
    Erika K. / Valmennustoimisto Sitomo Oy

 

  • “Todella laaja kattaus ja erinomainen kokonaiskuva mediatiedottamisesta. Koulutus kuvasi hyvin onnistumisen edellytykset ja potentiaaliset sudenkuopat, joita kannattaa välttää. 5/5.
    “Tommi P. / ThinkFast Oy

 

  • “Kiitos asiantuntevasta valmennuspäivästä. Päivä toi paljon uutta tietoa, nostatti lentoon uusia ajatuksia, herätti keskustelua & synnytti inspiraation tunteita. Syvä sukellus mediatiedotuksen saloihin. Timanttiset valmentajat & heidän case-esimerkit olivat mielenkiintoista kuunneltavaa.”
    Jasmin R. / Bubblypink Music

 

  • “Koulutus tarjosi ihanan käytännönläheisen otteen mediaviestintään ja sisälsi runsaasti konkreettisia vinkkejä. Tavoitteet ja strategia – tai strategisuus – eivät ylikorostuneet, vaan isojen linjojen lisäksi mentiin käytäntöön. Keskusteleva ote oli tervetullut ja pienessä ryhmässä oli helpompaa nostaa asioita esille. Kouluttajien ammattitaito oli selvästi korkea ja case-esimerkit oli hyvä tapa pointata asioita. Sai pohtimaan omaa työtä ja siihen liittyviä mediaviestinnän kehittämistarpeita – aikaa tosiaan pitäisi panostaa enemmän. Kiitos!”

 

  • “Kiitos, tosi moni asia oli hyvin kohdallaan: aika, paikka, tarjoilut, teidän keskinäinen vuoroveto jne.  Päivän aikana oma to-do-lista muokkautui aikalailla erilaiseksi kuin aiemmin, mikä oli tosi hyvä! Erittäin suuri kiitos siitä, että pääsin mukaan. Tämä oli tarpeellinen suunnantarkistus. Olette molemmat todella ammattitaitoisia!”

Kouluttajat

Jutta Vetter on monikielisen viestinnän ja mediatiedottamisen ammattilainen, jolla on takanaan yli 20 vuotta alalla. Nykyään hän luotsaa Vetter Communications-viestintätoimistoa. Vetterillä on pitkä kokemus mediatiedottamisen kaikista osa-alueista – tiedotteiden kirjoittamisesta toimittajien pitchaamiseen ja kestitsemiseen. Hän on hoitanut sekä kotimaisten että kansainvälisten yritysjohtajien ja tähtiartistien pressiemännöintiä, järjestänyt lehdistötilaisuuksia, antanut mediasparrausta haastateltaville, vastannut suomalaisten ja globaalien yritysasiakkaidensa medianäkyvyydestä ja kansainvälisestä pressijakelusta, ja ollut itsekin mediassa esillä. Vuonna 2023 hän on vastannut muun muassa Blockfestin mediatiedotuksesta sekä kymmenistä muista lehdistöprojektista liikemaailman eri sektorien asiakkailleen.

Jaakko Kilpeläinen toimii tiedottajana ja viestintäyrittäjänä Näkyy ja Kuuluu -viestintätoimistossa. Kilpeläinen on kouluttanut ja sparrannut mediaviestintää sadoille ammattiviestijöille ja vaikuttanut tuhansien uutis- ja muiden juttujen syntymiseen. Hänen koulutuksissaan ja sparrauksissaan on ollut viestijöitä muun muassa kunnista ja valtiolta, korkeakoulujen viestinnän linjoilta, ammatti- ja muista järjestöistä sekä kaikenkokoisista yrityksistä – yksinyrittäjistä pörssiyhtiöihin. Hänen kirjansa Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä ilmestyi 2020 Alma Talentin kustantamana.

Master Class -päivän aikataulu

Torstai 25.1.2023 kello 10–17 (After Class -iltatilaisuus kello 17–19)

  • 9.30–10: Saapuminen ja aamukahvit
  • 10–10.15: Johdatus mediaviestintään
  • 10.15–11: Mediaviestinnän suunnittelu ja uutiskulmien rakentaminen
  • 11–12.30: Loistava pressitiedote
  • 12.30–13: Lounas
  • 13–14.30: Mediaviestinnän moninaiset keinot: toimittajien suora kontaktointi ja pitchaus, juttuaiheiden versiointi eri kohdemedioille, pressi-infot ja muut tilaisuudet, toimittajien hostaus, yleisönosastot sekä luovat ratkaisut.
  • 14.30–15: Poikkeustilanteet, kriisiviestintä ja media
  • 15–15.15 Kahvitauko
  • 15.15–15.45: Onnistunut haastattelu ja erinomaiset mediasuhteet
  • 15.45–16.15: Muut teemat (vaikuttaja-PR, kansainvälisen median tavoittaminen ja osallistujien mahdolliset toiveteemat)
  • 16.15–16.45: Medianäkyvyyden mittaaminen ja tulosten hyödyntäminen
  • 16.45–17: Yhteenvetoa ja keskustelua
  • 17–19: After Class -iltatilaisuus

Seminaaripäivänä on runsaasti aikaa keskustelulle ja yksilölliselle valmennukselle. Saat kannustavassa ja luottamuksellisessa ilmapiirissä oppia siitä, miten juuri sinun edustamasi organisaatio voisi saada lisää medianäkyvyyttä. Tule mukaan!

 

Tule mukaan oppimaan!

Tervetuloa ainutlaatuiseen Master Class -päivään ja opi, kuinka juuri sinun organisaatiollesi saadaan maksimaalista medianäkyvyyttä.

Varmista paikkasi jo tänään, sillä lippuja on rajoitetusti!

Tilaisuus on Vetter & Kilpeläisen yhteistuotanto. Liput myy Tiketti.