Mediatiedotuksen Master Class -valmennuspäivä pidettiin 16.5. Tampereella. Koulutuksen osallistujina oli markkinoinnin, viestinnän ja tiedotuksen alan ammattilaisia, jotka halusivat oppia lisää tuloksellisesta mediaviestinnästä.
Päivän teemoina olivat muun muassa mediaviestinnän suunnittelu, uutiskulmien rakentaminen ja loistavan pressitiedotteen laatiminen. Lisäksi valmennuksessa käsiteltiin mediaviestinnän moninaisia keinoja: toimittajien suoraa kontaktointia ja pitchausta, juttuaiheiden versiointia eri kohdemedioille, pressi-infoja, toimittajien hostausta sekä luovia ratkaisuja. Aiheina olivat lisäksi poikkeustilanteet, kriisiviestintä ja media, onnistunut haastattelu ja erinomaiset mediasuhteet, kansainvälinen mediatiedotus, mediaviestintätyön prosessit ja mindset sekä medianäkyvyyden mittaaminen ja tulosten hyödyntäminen. Näitä kaikkia teemoja käsiteltiin pintaa syvemmälle, ja kouluttajat jakoivat todellisia ammattisalaisuuksiaan ja best practices -vinkkejään konkreettisten esimerkkien kautta.
Poimintoja osallistujien palautteista
Päivän aikana opittiin tuloksellisen lehdistötiedottamisen ja tehokkaan brändiviestinnän kirkastamisen saloja, ja saimme erittäin myönteistä palautetta valmennuksesta. Alla muutamia poimintoja osallistujien mietteistä päivän annista.
- “Koulutus oli juuri sitä mitä odotin ja mitä oli luvattu, täyttä tykitystä koko päivä! Asiantuntevat kouluttajat, jotka todella tiesivät mistä puhuivat. Esimerkit toivat konkretiaa tiedon tueksi. Hienoa, että sisällössä oli huomioitu myös osallistujien erityistoiveet. Tästä päivästä jäi paljon viemistä omaan työhön, suuret kiitokset!”
Katriina I. / Visit Tampere
- “Koulutus oli hyvä ja palveli kohdeyleisöä! Mielestäni kaikki taustasta riippumatta pääsi hienosti matkaan mukaan. Sain päivän aikana hyviä vinkkejä ja opin paljon uutta! All in all, loistava valmennus! Jutta ja Jaakko, olette huikeita – kiitos!”
Erika K. / Valmennustoimisto Sitomo Oy
- “Todella laaja kattaus ja erinomainen kokonaiskuva mediatiedottamisesta. Koulutus kuvasi hyvin onnistumisen edellytykset ja potentiaaliset sudenkuopat, joita kannattaa välttää. 5/5.
“Tommi P. / ThinkFast Oy
- “Kiitos asiantuntevasta valmennuspäivästä. Päivä toi paljon uutta tietoa, nostatti lentoon uusia ajatuksia, herätti keskustelua & synnytti inspiraation tunteita. Syvä sukellus mediatiedotuksen saloihin. Timanttiset valmentajat & heidän case-esimerkit olivat mielenkiintoista kuunneltavaa.”
Jasmin R. / Bubblypink Music
- “Koulutus tarjosi ihanan käytännönläheisen otteen mediaviestintään ja sisälsi runsaasti konkreettisia vinkkejä. Tavoitteet ja strategia – tai strategisuus – eivät ylikorostuneet, vaan isojen linjojen lisäksi mentiin käytäntöön. Keskusteleva ote oli tervetullut ja pienessä ryhmässä oli helpompaa nostaa asioita esille. Kouluttajien ammattitaito oli selvästi korkea ja case-esimerkit oli hyvä tapa pointata asioita. Sai pohtimaan omaa työtä ja siihen liittyviä mediaviestinnän kehittämistarpeita – aikaa tosiaan pitäisi panostaa enemmän. Kiitos!”
- “Kiitos, tosi moni asia oli hyvin kohdallaan: aika, paikka, tarjoilut, teidän keskinäinen vuoroveto jne. Päivän aikana oma to-do-lista muokkautui aikalailla erilaiseksi kuin aiemmin, mikä oli tosi hyvä! Erittäin suuri kiitos siitä, että pääsin mukaan. Tämä oli tarpeellinen suunnantarkistus. Olette molemmat todella ammattitaitoisia!”
Master Class -päivään kuului herkullinen lounas, kahvitauon tarjoilut sekä kupliva After Class -tilaisuus seminaaripäivän päätteeksi. Tilaisuus pidettiin Tampereen kattojen yllä, Pellavalounge-penthousessa.
Kouluttajat
Kouluttajina toimivat Jutta Vetter sekä Jaakko Kilpeläinen.
Jutta Vetter on monikielisen viestinnän ja mediatiedottamisen ammattilainen, jolla on takanaan yli 20 vuotta alalla. Vetterillä on pitkä kokemus mediatiedottamisen kaikista osa-alueista – tiedotteiden kirjoittamisesta, pitchaamisesta, toimittajien kestitsemisestä, pressiemännöinnistä, pressitilaisuuksien järjestämisestä ja mediasparrauksen antamisesta. Hän vastaa monen suomalaisen ja globaalien yritysasiakkaidensa medianäkyvyydestä ja myös heidän kansainvälisten uutistensa pressijakelusta.
Jaakko Kilpeläinen toimii tiedottajana ja viestintäyrittäjänä. Hän on kouluttanut mediaviestintää kymmenissä tilaisuuksissa sadoille ammattiviestijöille ja vaikuttanut tuhansien uutisjuttujen syntymiseen. Hänen koulutuksissaan ja sparrauksissaan on ollut viestijöitä muun muassa kunnista ja valtiolta, korkeakoulujen viestinnän linjoilta, ammatti- ja muista järjestöistä sekä kaikenkokoisista yrityksistä. Hänen kirjansa Ansaittu julkisuus – kaikki olennainen mediaviestinnästä ilmestyi 2020.
Mediatiedotuksen Master Class -valmennus järjestettiin Vetter & Kilpeläisen yhteistuotantona.
Miksi mediatiedotus?
Ansaittu, eli toimituksellinen medianäkyvyys on tärkeää, sillä se on lähes poikkeuksetta uskottavampaa ja kustannustehokkaampaa kuin maksettu mainos. Ansaittu medianäkyvyys on tiedottamisen tärkein tavoite. Medianäkyvyys vaikuttaa myönteisesti siihen, minkälainen mielikuva organisaatiosta syntyy julkisuudessa, ja se auttaa vahvan yritysimagon rakentamisessa. Se on tehokas keino erottautua alan muista toimijoista ja saada oma ääni kuuluviin maailman infotulvassa.
Pelkästään yhdellä toimituksellisella artikkelilla voi olla yrityksen brändin rakentamisen kannalta vahvempi merkitys kuin monella muulla markkinointitoimenpiteellä yhteensä. Tuloksellisella mediaviestinnällä voit saada mediassa läpi jopa satoja juttuja vuodessa ja säästää näin satojatuhansia euroja, jotka muuten olisivat kuluneet vähemmän vaikuttavaan mainontaan.
Tulevat Master Class -valmennukset
Haluaisitko sinä saada tietoa seuraavasta Mediatiedotuksen Master Class -valmennuksesta tai tilata koulutuksen omalle organisaatiollesi?
Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!