Nykyään liike-elämässä käytetään paljon tekstejä, jotka on generoitu tekoälyn avulla. Tekoäly ja sen eri sovellukset ovat erinomainen työkalu varsinkin isompien tekstimäärien nopeaan koostamiseen, sisällön luonnosteluun, tiedon rakenteen hahmottamiseen tai esimerkiksi käännösten raakaversioihin. 

Parhaitakaan innovaatioita, palveluja ja tuotteita ei kukaan löydä eikä osta, jos ei niistä viesti. On etu, jos tämä viesti on selkeä, helposti ymmärrettävä, terminologisesti oikein eikä sisällä käännös- tai asiavirheitä. Nykyisessä tietoyhteiskunnassamme hyvän viestinnän voima jopa korostuu, ja viestintä on liike-elämässä strateginen työkalu.

Tekoälyn avulla voidaan tiettyyn pisteeseen asti nopeasti ja kustannustehokkaasti tuottaa erilaisia tekstiluonnoksia. Sen avulla päästään viestinnässä hyvin alkuun ja säästetään aikaa monessa rutiinitehtävässä. Tekoäly ideoi, sparraa ja koostaa.

Tekoälyn myötä on palveluvalikoimaamme syntynyt olemassa olevien viestintäpalveluiden oheen myös uusi toimeksiantotyyppi: tekoälyn kirjoittamien ja/tai kääntämien tekstien laadunvalvonta: tarkistus, editointi ja kielenhuolto – ja tarvittaessa näiden tekstien ihan uudelleen kirjoittamistakin.

Kysynnän kautta olemme jo nyt työstäneet ja stilisoineet asiakkaillemme lukuisia tekoälyn tuottamia markkinointisisältöjä monelta eri spesifiseltä b2b-toimialalta. Usein lähtöpisteenä on tekoälyn tuottama raakateksti. Tyypillisesti toimimme pienempien asiakasyhtiöiden ulkoistettuna viestintäapuna ja isompien asiakkaidemme omien markkinointi- ja viestintäosastojen tukena.

Vaikka b2b-sektorilla yhtiöt tekevät keskenään kauppaa, on viestintä kuitenkin aina ihmisten välistä – viestinnässä on tärkeää tavoittaa kohderyhmänsä aaltopituus ja huomioida myös viestinnän strateginen kulma. Tekoäly ei viestinnässä korvaa täysin ihmistä, ja se toistaa jopa systemaattisesti eri maneereja ja osin virheitäkin. Se ei myöskään aina tunnista erilaisia vakiintuneita kulttuuriviittauksia tai osaa lukea rivien välistä ilmeneviä epäsuoria viestejä, näkökulmia tai sävyjä. Tulevaisuudessa toimivilla ja strategisesti oikein rakennetuilla viestikärjillä onkin siksi entistäkin suurempi painoarvo – ne toimivat jopa aiempaa tehokkaampina erottuvuustekijöinä b2b-liiketoimintaympäristössä.

Myös hakukonenäkyvyyden kannalta tekoälyn tuottamien tekstien julkaisemista sellaisenaan kannattaa rajoittaa, sillä liiallinen AI-sisältö voi vaikuttaa negatiivisesti hakukonesijoitukseen.

Jätätkö siis markkinointitekstisi, tiedotteesi tai vaativat b2b-asiantuntijasisältösi tekoälyn laatimana melkein kuntoon – vai haluatko mieluummin saada ammattiviestijän kynänjäljen kautta valmiin, virheettömän, julkaisukelpoisen sekä omaa liiketoimintaasi ja todellista myyntiäsi tukevia tekstisisältöjä?

Ota sinäkin tekoälyn viestintätehokkuus käyttöösi – laadukkaasti!

Jos haluat, että tarkistamme ja muokkaamme tekoälyn generoimaa tekstiluonnostasi ja loihdimme siitä toimivan, autamme mielellämme.

Ota yhteyttä!